Eteläinen Ranska toimii aina vaan

Täältä alkoi eurooppalaisten lomailu, 1800-luvulla terveyslomailu ja erityisesti talven vietto, kun keuhtotautiin ja muihin vaivoihin hoidoksi tarjottiin välimerellistä ilmastoa. Sama taitaa toimia vieläkin, ilmasto on pohjoisen asukkaalle kovin lempeä ja sitruksetkin kasvavat komeasti.

Menton
sitruskuoria
Sitrusmalja
Paloitellut sitrukset pannulla

Sitruksien festarit

Mentonissa talvella järjestettävät sitrusfestivaalit Fete du Citron yhdistävät ruoan ja juoman, karnevaalit ja musiikin. Sitrusten satoaika on talvi, ja Mentonissa pääbulevardia, pikkukatuja, yksityispihoja ja liikenneympyröitä koristavatkin oransseja hedelmiä pullollaan olevat puut marraskuusta maaliskuulle. Värikäs ja näyttävä katupuu.

 

Sitruspuu Mentonissa
Sitruspuita bulevardilla
Sitrusmalja
Talvinen sitrushillo
Puutarhuri Sari Ojala
sitruskuoria
Aamiainen
Sitrushilloa ranskalaisittain
biologisesti viljelty
Sitruspuu Mentonissa

Torilta löytyy kaikki!

Sitrusparatiisissa on iloa käydä torilla ja haaveilla ruokahommista. Kaupoista ja katetusta ruokahallista löytyy Korsikasta ja Italiasta tuotuja sitruslajikkeita, hilloon sopivia luomuviljeltyjä greippejä, sitruunoita, appelsiineja sekä mandariineja, joten talven värikkäin luomusäilyke on täällä taattu ja muutoinkin pysytään sitruksissa ja mehuissa ihan kiitettävästi. Ja kokkausintoahan tällaiset raaka-aineet aina herättää.

Sitrukspuu

Ranskalainen talvihillo

Keitän väljällä 'ohjeella' noin 2 osaa hedelmää ja 1 osa hillosokeria, ensin kuoritut ja pilkotut hedelmät kokoon ja lopuksi sitrusten sekaan pannulle hillosokerin lisäten. Pektiiniä ja makua hilloon tuo omaan makuun sopiva määrä hedelmien raastettua kuorta. Mausteena keitän hetken mukaan rosmariinin oksia. Tämä on aikuisten hillo, inasen karvasta ja maultaan vahvaa.

Jos kaipaat perinteistä ohjetta, niin tässä reseptissä sitruksia liotetaan ja kuoret käytetään. Tsekkaa tämä 

 

Sitrushilloa ranskalaisittain

 

Ja miten maistuu?

Hyvin. Leivonnaisten, liharuokien ja juustojen kanssa. Ranskassa ja kotimaassa. Makuja ja makumuistoja kannattaa hankkia, ne tuo talviseenkin päivään hyvää fiilistä.

Kokeile tätä värikästä säilykettä, ja kerro mitä pidät!