Eteläinen Ranska toimii aina vaan
Täältä alkoi eurooppalaisten lomailu, 1800-luvulla terveyslomailu ja erityisesti talven vietto, kun keuhtotautiin ja muihin vaivoihin hoidoksi tarjottiin välimerellistä ilmastoa. Sama taitaa toimia vieläkin, ilmasto on pohjoisen asukkaalle kovin lempeä ja sitruksetkin kasvavat komeasti.




Sitruksien festarit
Mentonissa talvella järjestettävät sitrusfestivaalit Fete du Citron yhdistävät ruoan ja juoman, karnevaalit ja musiikin. Sitrusten satoaika on talvi, ja Mentonissa pääbulevardia, pikkukatuja, yksityispihoja ja liikenneympyröitä koristavatkin oransseja hedelmiä pullollaan olevat puut marraskuusta maaliskuulle. Värikäs ja näyttävä katupuu.










Torilta löytyy kaikki!
Sitrusparatiisissa on iloa käydä torilla ja haaveilla ruokahommista. Kaupoista ja katetusta ruokahallista löytyy Korsikasta ja Italiasta tuotuja sitruslajikkeita, hilloon sopivia luomuviljeltyjä greippejä, sitruunoita, appelsiineja sekä mandariineja, joten talven värikkäin luomusäilyke on täällä taattu ja muutoinkin pysytään sitruksissa ja mehuissa ihan kiitettävästi. Ja kokkausintoahan tällaiset raaka-aineet aina herättää.

Ranskalainen talvihillo
Keitän väljällä 'ohjeella' noin 2 osaa hedelmää ja 1 osa hillosokeria, ensin kuoritut ja pilkotut hedelmät kokoon ja lopuksi sitrusten sekaan pannulle hillosokerin lisäten. Pektiiniä ja makua hilloon tuo omaan makuun sopiva määrä hedelmien raastettua kuorta. Mausteena keitän hetken mukaan rosmariinin oksia. Tämä on aikuisten hillo, inasen karvasta ja maultaan vahvaa.
Jos kaipaat perinteistä ohjetta, niin tässä reseptissä sitruksia liotetaan ja kuoret käytetään. Tsekkaa tämä

Ja miten maistuu?
Hyvin. Leivonnaisten, liharuokien ja juustojen kanssa. Ranskassa ja kotimaassa. Makuja ja makumuistoja kannattaa hankkia, ne tuo talviseenkin päivään hyvää fiilistä.
Kokeile tätä värikästä säilykettä, ja kerro mitä pidät!
Ihanan värikkäitä ja aurinkoisia kuvia. Alkoi tehdä mieli appelsiinia ja verigreippiä. Riemua Rivieralle! 🌞
Väri ja valo saisi kuulua meidänkin talveen, mutta milläs sen siirät pohjoiseen. Nyt on Suomessakin veriappelsiinien aika maaliskuun alkuun, ja niitä löytyy useampaa lajiketta kaupasta. Mene ja kokkaa!
Tulipa taas ikävä maisemiin, joissa appelsiini on katupuu. Viimeksi ihailin niitä Italiassa, La Speziassa.
Hei Kristiina! Kiitos, kun luit ja tipautit kommentin. Kovin on italialainen tunnelma tässä rajan ääressä. Puiden merkitys täälläkin on suuri, joet ovat todella matalalla ja vettä kuluu koristeistutuksille paljon.
Voi kun oisin saanut olla mukana… oli ensimmäinen ajatus kuin katsoin kuvia ja luin fiiliksiä kesälomastanne.
Uskon minäkin että toimii kuten 1800-luvulta alkaen 🙏🏻❤️🙏🏻
Mahtavaa reissua ja lomaa! 🍊🍋🫶🏻
Kiitos, kun luit! Jep, kuvat pyrkii välittämään tätä ihastuttavaa väri-iloittelua ja toisenlaista talvea. 🍋🍋🍋