Vanha tapa. Se juttu, joka just nyt on elpymässä hyvää vauhtia on rennot tapaamiset! Ken ulkotilan tai sen kaltaisen omistaa, tässäpä hänelle kesän pidennykseen ajatelma. Haluaisin houkutella urheilujuhlaa viettäneet asukit takaisin pihalle ja fiiliksiin, joita parhaina kesäiltoina saa ruokapöydän ympärillä, ei television edessä.
Nostetaan siis tänään malja elokesälle, just tälle päivälle – miksei vanhoille tiimikavereille, uusille ystäville tai kuten täällä bruukataan, mäyriskavereille.
Elokuinen Suomi on tänä vuonna erityisen kaunis, sillä runsaat sateet & lämpö ovat pitäneet pihat ja kesäistutukset mukavan vihreinä, eikä edellisiltä kesiltä tuttua palaneen maan tuntua ole nähtävissä missään asiakaspihalla. Siis avaa grillimakkarapaketti, kutsu ystävä ja heitä pallogrilli kuumaksi. Rentous voisi olla se yhdistävä avainsana, mutta kukat ois toki aina kivat, kun kokoontumisista ruvetaan puhumaan?

Reippaasti kohti perennoja, kiitos!
Jos kukkia kuitenkin mietit piristämään loppukesää, kuten itse aina teen, niin just nyt istuttaisin heiniä ja komeamaksaruohoja ja keijunkukkia. Siis rohkeasti kävelemään siellä puutarhaliikkeessä kesäkukkien ohi ja kohti heiniä sekä perennalaareja!

Sadonkorjuu on kukkia ja kesäkurpitsaa
Potagerin penkeissä kasvaa ruokakasvien lisäksi hajuherneitä, sinipallo-ohdakkeita, daalioita keltaisina, oransseina ja tummanpunaisina sekä iki-ihanaa isosamettikukkaa, jotka aidosti hyötyvät kukkien poimimisesta. Mitä enemmän käytän, sen enemmän niitä nuppuja ja kukkia muodostuu. Ja toisekseen, kun ne kukat ovat siellä lehtikaalien joukossa, niin ei ole vähäänkään hankala kerätä niitä. Toista se oli silloin, kun yritin perennapenkeistä terassin edestä noukkia maljakkokukkia, kun kasvimaalta taas suorastaan kuuluu hakea satoa. Se on yksi tekijä, joka piristää myöhäiskesää, kun pihalta löytyy syötävää ja kaunista kerättävää!

Loppukesän jättikukat tehdään keväällä
Keväällä istutin kaikista rumimpiin ja isoimpiin ruukkuihin oranssia mustasilmäsusannaa. Enää ei ruukkuja eikä tukia ole näkyvissä, vaan pihaa koristaa kaksimetriset kukkapylväät. Alkuinvestointi lie noin rapsakka kymppi. Kauneimpiin jättikoreihin kylvin kosmoksen siemeniä, ja nekin ovat jo noin 1,5 metriset mahtavat kausi-istutukset, ja jatkavat pakkasiin saakka. Siemenet itse kerättyjä, 0 euroa.
Tätä vinkkiä voit hyödyntää ens keväänä. Jos nyt etsit turhaan kerättävää, käännä katse tienpientareille ja kukkapelloille.

Oranssia magentan makealla tvistillä
Näillä sisustuksen ajankohtaisilla syvillä ja tunnelmallisilla sävyillä pääsee pitkälle. Muutama kuiva männynoksa ja kotipihlajan oksa kimpun pohjaksi ja siitä se lähtee. Olisiko viljelykarkulaisia saatavilla – kuten kultapiisku? Meillä niitä on tienvierustoilla jo haitaksi asti. Siis poimimaan. Tai löytyykö lähistöltä auringonkukkapelto? Muutama varsi riittää.

Ota sensommaren haltuun tänä kesänä.
Elä rennosti kuin ruotsalainen ja samalla suomalaisittain viimeistä kesäpäivää. Sillä jos aina odottaa vaan uutta intoa pihahommiin ja uutta kevättä, jolloin kaikki pihalla uudistuu ja muuttuu ja kaikki tekemättömät työt tehdään ja korjausvelat hoidetaan, niin odottaa turhaan ja elää täydellisyyden haaveissa.
Tänä kesänä juhlitut juhlat on ensi keväänä rakkaita muistoja. Juhlimatta jääneet on toiveita, haikuja ja unelmia. Siinä on iso ero kenen kesä on pidempi ja rikkaampi. Pallogrillillä tai ilman. Jos sitä grilliä nimittäin ei käytä, eikä vietä myöhäiskesää ulkona, voi se talvi tosiaan tuntua pitkältä, ylettömän pitkältä.
Itse en neuvoisi ketään aloittamaan syksyä ja siitä puhumista vain siksi, että kesäloma meni ja koulu alkoi. Tässä eletään just sitä pisintä kesäpäivää mitä kuukausiin on luvassa. Rennommalla meiningillä tämäkin kantaa pitkälle.
Elokuu on elokesä myös meille suomalaiselle. Jos sen oman mielenmaiseman saa pidettyä kesäfiboissa, niin silloin rennolle mielelle ja samalla kesäjuhlillekin aukeaa tilaus lomien jälkeen. Miten olisi bakkanaalit. Niitä on meiltä Vanhakartanostakin jo tilattu! Eikä kaikki sinunkaan ystävät ole sellaisia viettäneet. Meidän pihalla bakkanaalit on tänä vuonna täynnä tomaatteja ja kesäkurpitsaa ja jotain hyvää lasissa. Ehkä villapaita ja kumpparit, ellei sitten 'kerrankin satu se hyvä keli ja voi käyttää shortseja'. Niin, sen näyttää aika.

Viimeisimmät kommentit