ANNA PALASMAA
viehättyi viljelystä
Anna Palasmaa on ammatiltaan opettaja ja puutarhuri.
Hän on loviisalainen taituri, joka kasvattaa myyntiin leikkokukkia.
Vieraskynässä puutarhurikollega jakaa kanssamme mietteitä, kevään kulun tunnelmia ja ajatuksia siitä miten tähän tultiin:

Klorofyllin tuotanto on justiinsa kesäkuun alussa melkolailla tapissaan. Ainakin minut se hämmästyttää joka ainoa kevät. Mutta olipa talvi millainen tahansa, sen ihmettelyyn en saa kulumaan aikaa. Sen verran kuitenkin on mainittava, että talvettomasta talvesta se ajatus tähän kasvatustouhuun lähti.


Huvin vuoksi joulunpyhinä 2019 selailin sipulisivuja. Kurkkasin pidemmän aikavälin sääennustetta ja vartti myöhemmin olin täynnä kevään odotusta, vaikka se talvikaan ei vielä ollut antanut kuulua itsestään. Nythän se ei saisikaan ihan heti tulla, koska luottokortille oli juuri vingahtanut tuhannen tulppaanin tilaus.



Huhtikuussa aloin jo luottaa, että talvi kyllä tulee, muttei enää tänä keväänä. En ole ehkä ikinä odottanut mustaan multaan ilmaantuvaa hennonkeltaista lehtipiippaa niin kuin nyt. Meidän mailla nimittäin jyrsijät osaavat tiensä buffet-pöytään ja kauriitkin välillä käyvät kurkkaamassa. Liekö syynä myöhäinen istutusajankohta, sipulit saivat kasvaa rauhassa.
Äitienpäiväksi olin jo ehtinyt toivoa ensimmäistä sadonkorjuuta, mutta kylmien kevätöiden takia sato antoi odottaa itseään. Joukkoon mahtui niin monta myöhäistä sorttia, että paras sesonki osuikin touko-kesäkuun vaihteeseen, juuri parahiksi koulujen päättäjäisviikonlopun tienooseen. Moni ope ja koulunsa päättävä sai tänä keväänä juhlia kasvattamieni lähikukkien kera. Tästähän voi olla vähän ylpeä!
Svenska YLE haastatteli Annaa ja hänen kukkakauppiaskumppania, katso uutinen tästä >>
Kausi jatkuu pitkälle pionien, tsinnioiden, verbenan, isotähtiputkien, revonhäntien ja kuivakukkien myötä. Osa kukista on kylvetty suoraan lavoihin ja maahan, osa on vaatinut esikasvatuksen ehtiäkseen kukkakauppaan ajoissa.
ps. Kurkkaa livenä? Tutuatu Avoimet puutarhat -päivänä ilmastoystävälliseen tapaan tuottaa kukkia. Annan puutarha on avoinna yleisölle sunnuntaina 5.7.2020 klo 10-17.
Kiitos käynnistä ja erityiskiitokset nelijalkaisväelle♡ viime sunnuntain puutarhatapahtuma oli suksee ja koirankuonolaisiakin kävi kylässä! Nyt on jo toivuttu 500:n vieraan vastaanottamisesta ja uusia puutarhametkuja työn alla. Ihanaa kesää sinne läntisille piireille 🙂 keep on rocking!
Hei Anna, Loviisa on upea kohde kuten teidän piha. Hienoa, että tänäkin kesänä avasitte ovet kotimaan matkailijoille ja meille yksittäisille suhareille myös. Iloa syksyysi!