Tukholman Nordiska Trädgårdar on kevään puutarhatapahtumien sarjan aloittava messutapahtuma, jossa ideoita riitti tänäkin vuonna sekä tarmokkalle kotipuutarhurille että ulkona muutoin rentoutuvalle. Messujen parveke-esuttelyssä lepo korostui.
Kohta tarkenee partsilla!

Kevään ensimmäinen iso viheralan tapahtuma Nordiska trädgårdar Tukholmassa päättyi viikko sitten sunnuntaina. Tapahtuma tarjosi kävijälle ideapihoja ja etsi Vuoden parveketta kilpailumielessä. Parvekkeiden yleisöäänestyksen pronssilla oli yltiöpäinen ja barokkinen Marco Lehtojoen Linnaparveke. Suojaisa lepopaikka, jossa vain nautitaan. Puutarhuriksi ja floristiksi kouluttautunut alkujaan porilainen Marco ideoi ja toteutti unelmiensa pariisilaisparvekkeen Slottsträdgården Ulriksdalin ja Stilrummetin kasveilla ja tuotteilla.
Kasvihuoneunelma. Videolla vuoden parveke!
Monilla malliparvekkeilla viehätyttiin kierrätysmateriaaleista. Viljelytilaa tehtiin seinätelineisiin, ruukuihin ja puulaatikoihin. Tärkeimpänä kuitenkin maailman menolle vastapainona lepopaikkojen esittely ja kaikkien aistien huomioiminen pienen tilan suunnittelussa. Selkeimmin silmääni jäi ajassa olevia saniais-kaktus-mehikasvi -parvekkeita sinivihreän ja harmaan lehtisävyissä, joissa sisustuksen trendiväreinä kaneli, nahka, persikka, savi nousivat yli muiden. Ei ehkä toteutuskelpoisin, mutta hauska esimerkki trendeistä puutarhassa.

Sinivihreitä lehtiä ja muotivärejä. Lepopaikkoja. Keittiöpuutarha partsilla.

Tänä kesänä muodikkain pihan laittaja tekee taimikasvatukseen purkit vanhoista ylijäämätapeteista Hanna Wendelbon parvekeideoiden ja -tapettikuvioiden innoittamana. Ja hei, viljely ei ole niin vakavaa! Katso vaikka kilpailun juryn kultamitalistitilaa Kasvihuoneunelma, joka sai kiitosta kasvien ja veden käytöstä äänimaailmana kaupunkilaisen eloa helpottamaan.
Tehdäänkö sinun parvekkeelle uudistus?
Parvekkeille pienen uudistuksen teko on lähinnä viitseliäisyydestä kiinni, kunhan inspiraatio ja idea on selvillä. Vai pyydätkö tänä keväänä ammattilaisen auttamaan sinua uudistuksessa? Kukapa ei kaipaisi yhtä lepohuonetta lisää, joka muutaman viikon kuluttua toimii vihreänä olohuoneena, ja jossa nautinto on pääasia.
Terkuin, Sari
Viimeisimmät kommentit